Същност на Системите за Управление на Съдържанието (CMS)

Система за управление на съдържанието (CMS- Content Management System) е софтуер, който позволява на  потребителите да създават, публикуват, редактират и модифицират съдържание. Тоест, чрез този софтуер се дава възможност да се организира за публикуване голям обем от всякакво съдържание – текст, снимки, мултимедийни и други файлове. Множеството от тези системи позволяват на много редактори да работят по различни части на съдържанието, в реално време или един след друг.

Първите CMS се появяват в средатана 90-те години. Те позволяват разделянето на съдържание и оформление. Под оформление се разбира графичното представяне на документите. В голяма част от системи за управление на съдържанието се управляват отделно съдържанието и оформлението. Цялата информация за ресурсите, включително съдържанието се съхранява в една релационна база данни.

Динамичното развитие на технологиите през годините наложи и диференциацията на отделните типове системи за управление на съдържанието. Общоприета е класификацията в зависимост от функционалностите, които те предоставят:

  • Системи за управление на уеб съдържание (Web content management systems, WCMS, Web CMS или WCM система); - системи за управление на учебно съдържание (Learning Content Management Systems, LCMS);
  • системи за управление на компонентно съдържание (Component content management system , CCMS);
  • системи за управление на корпоративно съдържание (Enterprise content management systems, ECMS);

В днешни дни системи за управление на съдържанието сливат границите на посочените основни типове. Например, една система за управление на корпоративно съдържание трябва да има функции за управление на уеб съдържание.

 

X